W jaki sposób można badać zawodowe kompetencje pracowników.
Rozmaite przedsiębiorstwa i firmy mogą przyjąć zróżnicowane kryteria gdy będzie chodzić o dokonywanie ocen swoich pracowników. Kryteria te często się opierają raczej na sympatiach i relacjach, niż na faktycznej weryfikacji czyiś umiejętności. W innych przypadkach z kolei są stosowane narzędzia i techniki, których celem jest zmierzenie szczegółowo wszystkich aspektów wiążących się z pracą konkretnej osoby.
Obecnie coraz większą popularnością cieszą się rozmaite narzędzia do oceny kompetencji zawodowych. Wykorzystywane są one przykładowo w czasie zatrudniania ludzi do pracy, żeby sprawdzić ich przydatność dla firmy, ale oprócz tego przy okresowych ocenach swoich pracowników. Do ocen takich bierze się przede wszystkim umiejętności oraz wiedzę, ale w połączeniu ze sposobem zachowania i zaangażowaniem.
Spośród dużej liczby metod, które są dostępne wyróżnia się szczególnie Assessment/Development Center, uznawana aktualnie za najbardziej skuteczną pod tym względem. Badania pokazują, że jej poziom skuteczności może nawet sięgać 76%, daje to to poziom, do jakiego pozostałe metody nawet się nie zbliżają. Oczywiście należy ją w dobry sposób wykorzystać, gdyż tylko wtedy badanie będzie odpowiednio efektywne.
Międzynarodowi specjaliści opracowali całkiem niedawno dokładne zalecenia, dotyczące przeprowadzania całego procesu. Akcentują przy tym oni kilka istotnych obszarów, jakie należy mieć na uwadze podczas wykonywania ocen, a pominięcie których może się przyczynić do nieodpowiednich wniosków.
Po pierwsze kluczowe zadanie będzie tutaj odgrywać właściwa analiza stanowiska pracy. Przeprowadzona ona powinna być tak, żeby pozwolić na określenie kompetencji oraz wskaźników efektywności. Jest to bardzo ważny punkt, gdyż zależały od niego będą dalsze zadania, jakie pracownik otrzyma do wykonania.
Bardzo ważne jest także zastosowanie wielu różnych metod, dzięki którym można na różnych płaszczyznach badać i oceniać kompetencje. Zrobiona analiza powinna mieć co najmniej jeden rodzaj symulacji wiążący się ze wskaźnikami efektywności jeśli chodzi o konkretne stanowisko pracy. Pośród wykorzystywanych najczęściej można wymienić odgrywanie roli, prezentacje, koszyk zadań i grupowe dyskusje.